با اعلام هفته گذشته مبنی بر اینکه Varjo Reality Cloud از نسخه بتا خارج شده و اکنون در حال انتشار کامل است، اساساً دو کمپ متاورس داریم: Meta’s که بر مصرف کننده و درآمد متمرکز است و با محدودیت های عملکرد مرتبط با هدست Oculus بی سیم آن تعریف می شود. و رویکرد Varjo-Nvidia که در آن عملکرد پادشاه است، تجارت تمرکز اصلی است، و نتیجه بسیار نزدیکتر به هدف Star Trek Holodeck است که پیشبینی میشود تجربه فوتورئالیستی متاورستی نهایی باشد که بازار از ابتدا میخواست.
متا
به نظر می رسد متا اغلب بر تصمیمی که به نظر می رسد اشتباه است توسط موسس و مدیر عامل خود، مارک زاکربرگ، خوب به نظر برسد، متمرکز است. در این مورد، اختلاف داخلی بین زاکربرگ و چگونگی انجام تلاشهای متاورز شرکت وجود داشت. رهبری قبلی میخواهد روی کیفیت بالا تمرکز کند، در حالی که زاکربرگ میخواهد روی مقرون به صرفه بودن تمرکز کند – که با توجه به ثروتمند بودن آن مرد به نوعی طعنه آمیز است.
به طور کلی، و ما بارها و بارها این را در بازار فناوری مشاهده کردهایم، بهویژه با تلاشهای VR، بهترین مسیر مسیری است که مایکروسافت با راهحل AR خود، HoloLens، طی کرد. ابتدا روی درست کردن محصول تمرکز کنید و آن را در اختیار کسب و کارهایی قرار دهید که می توانند هزینه اضافی را بپردازند. سپس هزینه را کاهش دهید و در نهایت (هولولنز به وضوح وارد این مرحله نشده است) هزینه را کاهش دهید تا قیمت برای بازار گستردهتر و متمرکز بر مصرفکننده دلپذیر باشد.
هدست Oculus متا دارای یک راه حل مصرف کننده با قیمت مناسب است که برای بسیاری از بازی ها مناسب است، اما وقتی صحبت از رندر متاورس می شود، کیفیت نتیجه کارتونی به نظر می رسد و از اهداف واقعی واقعی برای بخش واقعیت مجازی و مخاطبان فعلی فاصله دارد. به طور خلاصه، هدست Oculus، اگرچه چشمگیر است، اما عملکرد لازم برای ایجاد سطح VR مورد نیاز برای غوطه وری را ندارد، و غوطه وری همان چیزی است که مردم در متاورس منتظر آن هستند.
به نظر میرسد یکی از جنبههای بسیار نگرانکننده رویکرد متا، پرداخت هزینه بیش از حد از توسعهدهندگان برای پیادهسازی متاورزشان در ازای امتیاز کار بر روی پلتفرم است. این همه در مورد گرفتن جرم بحرانی در توسعه دهندگان است. شروع با این تصور که آنها بیش از حد هزینه می کنند، بدون شک توسعه دهندگان را تشویق می کند تا پلتفرم دیگری با هزینه کمتر را برای فروش راه حل های خود بیابند.
Varjo و Nvidia
این دو شرکت در رقابت نیستند. Varjo بهترین هدست واقعیت مجازی درجه یک حرفه ای در بازار را تولید می کند. تلاش متاورس انویدیا، که تا حد زیادی مجموعه ابزار Omniverse آن را احاطه کرده است، به شدت شکاف را بر روی تجربیات فوتورئالیستی کم می کند.
ابر Varjo و منابع ابری انویدیا نیز با توسعه دهندگان درگیر می شوند و از آنها استفاده می کنند تا اطمینان حاصل کنند که محتوای کافی وجود دارد و هم کاربران و هم توسعه دهندگان می توانند در صورت نیاز به آن محتوا دسترسی پیدا کنند. برخلاف متا، به نظر میرسد انویدیا و وارجو بیشتر به دنبال ارائه دسترسی در این مرحله هستند تا تلاش برای دوشیدن هر پنی از افرادی که میخواهند در پلتفرمهای مربوطه خود توسعه دهند.
برخلاف متا، وارجو و انویدیا هر دو آواتارها و تصاویری را به نمایش گذاشتهاند که تقریباً از واقعیت قابل تشخیص نیستند، با یک استثنا: آواتارهای انسانی وارجو هنوز توانایی نشان دادن احساسات را ندارند.
در حالی که آنها از نظر گرافیکی بسیار واقعی تر از تلاش های کارتونی متا هستند، فقدان احساسات آنها را در سمت اشتباه دره عجیب قرار می دهد.
انویدیا آواتارهایی را نشان میدهد که میتوانند شکلک دهند و بسیار واقعیتر هستند.
این نشان میدهد که دو شرکت، در صورت همکاری نزدیکتر، میتوانند به حل مشکلات واقعگرایی یکدیگر کمک کنند و با همکاری یکدیگر، میتوانند توپ را به طور قابل توجهی به سمت آن آینده فراواقعی فراواقعی که همه ما برای آن تلاش میکنیم، سوق دهند.
جمع بندی
از نظر مفهومی، متا و انویدیا و وارجو در صفحات متفاوتی از نظر قیمت و قابلیتهای راهحلهای متاورس مربوطه خود قرار دارند.
متا تماماً در مورد قیمت ورودی پایین و راحتی فیزیکی است و در عین حال خدمات خود را برای توسعه دهندگان در پلتفرم متای نوظهور خود قیمت گذاری می کند. هم انویدیا و هم وارجو بهمراتب بیشتر بر هدف یک تجربه واقعی عکاسی متمرکز هستند و بازار حرفهای را بهعنوان اولین هدفی که میتواند سرمایهگذاری کند، انتخاب کردهاند.
من فکر میکنم نتیجه این است که بسیاری از مصرفکنندگان از اولین تجربههای خود در ابر متا ناامید خواهند شد، اما در حال حاضر، توسعهدهندگان تلاشهای Nvidia و Varjo را تحسین میکنند (Varjo همچنین اعلام کرد که Volvo از Reality Cloud Solution جدید خود برای همکاری در خودروهای جدید استفاده میکند. ).
متا در حال آمدن است. امید من این است که فیس بوک کاری را که تلویزیون سه بعدی انجام داد را انجام ندهد و این مفهوم را در همان ابتدا برای مصرف کنندگان از بین نبرد، اما واضح است که شرکت هایی مانند Varjo و Nvidia از فضای حرفه ای به خوبی مراقبت می کنند.